На праведзенай нядаўна сустрэчы Кіраўніка дзяржавы з прадстаўнікамі прыватных прадпрыемстваў па пытанню аб развіцці прадпрымальніцкага сектара эканомікі напрамую было закранута пытанне работы маркетплэйсаў - перш за ўсё Wildberries, які плануе пашыраць сваю прысутнасць у Беларусі. У працяг размовы "ЭГ" звярнулася да намесніка старшыні Беларускай гандлёва-прамысловай палаты Дзяніса Мялешкіна з просьбай расказаць аб асноўных падыходах да развіцця ўзаемадзеяння паміж айчыннымі вытворцамі і маркетплейсамі.
– Дзяніс Уладзіміравіч, як БелГПП бачыць ролю электронных гандлёвых пляцовак у прасоўванні прадукцыі беларускай вытворчасці?
– Міжнародны гандаль актыўна перамяшчаецца ў "лічбу". Сёння лягчэй устанаўліваць і развіваць сувязі з замежнымі партнёрамі, абмяркоўваць умовы кантрактаў, абменьвацца дакументацыяй, дзейнічаць без пасрэднікаў напрамую. У гэтай сітуацыі нашым вытворцам і экспарцёрам вельмі неабходна даць магчымасць дастойна прысутнічаць на бізнес-платформах, максімальна эфектыўна прымяняючы механізмы прасоўвання свайго тавару.
На наш погляд, сёння запыты бізнесу і дзяржавы на ўстанаўленне дакладных правілаў гандлю з прымяненнем самых перадавых яе інструментаў поўнасцю супадаюць. Мэта руху вельмі зразумелая: усё павінна быць пабудавана вакол інтарэсаў айчыннага вытворцы. На сустрэчы з дзелавымі коламі 17 лютага кіраўніцтвам краіны заяўлена, што Беларусь імкнецца да імпартазамяшчэння, і наш невялікі рынак мы хацелі б заняць сваёй вытворчасцю.
– Як БелГПП мае намер дапамагаць беларускім прадпрыемствам у пабудове эфектыўнага ўзаемадзеяння з маркетплейсамі?
– Мы гатовы дапамагаць і ў наладжванні прамых кантактаў, і ў плане інфармавання і прававой падтрымкі.
Так, ужо 13 сакавіка БелГПП плануе правесці семінар на тэму “Электронны гандаль – інструмент прасоўвання беларускіх тавараў". На ім найперш чакаем выступы кіраўніцтва Міністэрства антыманапольнага рэгулявання і гандлю, у якім будуць выкладзены асноўныя падыходы дзяржавы да развіцця электронных гандлёвых пляцовак.
Безумоўна, мы запрасілі прадстаўніка Wildberries для азнаямлення аўдыторыі з асаблівасцямі, перавагамі, практычнымі аспектамі гандлю на маркетплэйсе і выкарыстання маркіроўкі "Зроблена ў Беларусі". Спецыялісты БелГПП закрануць пытанні экспертызы, сертыфікацыі і працэдуры верыфікацыі тавараў. Думаю, будзе цікава пачуць аналітыку прадстаўніка Сбер Банка па развіццю электроннага гандлю.
У спробе разнастаіць гандлёвыя магчымасці беларускага бізнесу плануем азнаёміць яго з патэнцыялам іншых электронных пляцовак. Агенцтва знешнеэканамічнай дзейнасці раскажа аб досведзе працы з кампаніяй Alibaba, сэрвісным партнёрам якой яно з'яўляецца. Гэта найбуйнейшая ў свеце B2B пляцоўка з аўдыторыяй больш за 160 млн унікальных наведвальнікаў у месяц з 200 краін.
Мяркуем, што прадпрымальнікі атрымаюць карысць і з выступу прадстаўніка Беларускай універсальнай таварнай біржы, якая мае шырокую геаграфію экспартных паставак з мноствам замежных удзельнікаў.
– Якія праблемы, якія існуюць пры працы на маркетплейсах, бачаць у БелГПП?
– Паколькі цыфравізацыя ва ўсім свеце і ў Беларусі актыўна набірае вагу і альтэрнатывы ёй на сёння няма, нараўне з перавагамі электронных гандлёвых пляцовак неабходна адкрыта абмяркоўваць і праблемы, якія ўзнікаюць у сувязі з гэтым. Пераход гандлю ў лічбу павінен суправаджацца шырокай прысутнасцю беларускіх тавараў у інтэрнэце. А на гэтым шляху непазбежна ўзнікаюць працоўныя моманты.
Па-першае, бываюць выпадкі, калі пад выглядам айчынных тавараў з'яўляюцца адкрытыя падробкі. Дастаткова ўзгадаць гісторыі з фальсіфікацыяй рагачоўскай згушчонкі, прычым не толькі на прасторы СНД, але і на рынках Еўрасаюза.
Па-другое, неабходна ствараць умовы для скарачэння тэрмінаў дастаўкі тавараў спажыўцу і ў цэлым для спрашчэння лагістыкі.
Па-трэцяе, важна дамагацца выразнасці і празрыстасці пры выплаце ПДВ, разуменні, куды ў канчатковым рахунку быў прададзены выстаўлены на маркетплэйсе тавар.
Па-чацвёртае, на прадпрыемствах часта недастаткова спецыялістаў, якія б добра арыентаваліся ў рабоце з маркетплейсамі, эфектыўна адсочвалі ўмовы рэгістрацыі і далейшага прасоўвання тавараў.
Даведка БелГПП. Электронная гандаль – гэта від прадпрымальніцкай дзейнасці, якая звязана з купляй-продажам тавараў і паслуг з дапамогай электронных сродкаў. Ва ўсім свеце абарот электроннага гандлю ўвесь час расце высокімі тэмпамі, паколькі электроннае асяроддзе дае шырокія магчымасці для прасоўвання тавараў. Па дадзеных партала Statista, у 2020 г. аб'ём рознічных продажаў электроннай камерцыі ва ўсім свеце склаў 4,28 трлн USD.
У 2022 г. выручка ад раздробнага гандлю дасягнула да 5,4 трлн USD, а ў 2025-м па прагнозе складзе 6,3 трлн USD.
У Беларусі паводле даных Statista з 2023 па 2027 год выручка ад электроннай камерцыі вырасце на 13,38%. Колькасць пакупнікоў у інтэрнэце складзе 45,8% ад агульнай колькасці, а да 2027 г. павялічыцца да 49,1%.